فرزندپروری مثبت: نقشه ی راه شما

شخصیت فرزند شما در حال شکل‌گیری است. برای اینکه والدین خوبی باشید نیاز دارید چه موضوعاتی را بدانید؟ عناوین در حال رشد در فرزندتان، الویت‌هایتان، و یک برنامه‌ریزی ساده برای فرزندپروری. همه‌ی این کارها باعث می‌شود تا وقتی قبل از بیدار شدن کودکتان تنها سه دقیقه برای مطالعه وقت دارید، زندگی راحت‌تری داشته باشید.

عناوین در حال رشد در فرزند شما:

  • رشد سریع جسمی و مغزی در پاسخ به محیط
  • رشد زبان دریافتی و بیانی
  • رشد مهارت تسکین و آرامش
  • رشد ظرفیت صمیمیت و اعتماد

چالش فرزندپروری شما:

حالا کودک شما اندکی از آب و گل درآمده، احتمالا انتظار دارید تا زندگیتان را اندکی سر و سامان بدهید و نفسی بکشید. نه دقیقا! نه واقعا! نه لزوما! کودک شما تنها یک بار کودک خواهد بود.

الویت‌های شما برای فرزندپروری:

برنامه‌های کاری‌تان را جوری بچینید که زمانی که با فرزندتان می‌گذرانید را به حداکثر و زمانی را که والدگری نمی‌کنید را به حداقل برسانید.

نقشه‌ی راه والدین

۱. تا مدتی که می‌توانید به کودکتان شیر بدهید، در کمترین حالت به مدت یک سال.

هرچه مدت زمانی که کودک شما شیر مادرش را می‌خورد طولانی‌تر باشد، کودکی سالم‌تر و با هوش هیجانی بالاتری خواهید داشت. نیازی نیست که اشاره کنم این کار احتمال ابتلا به سرطان سینه را در مادران هم کاهش می‌دهد. به محض اینکه شما از شیر خشک استفاده کنید، اثرات مثبت شیر مادر کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه تا جایی که می‌توانید به فرزندتان شیر بدهید تا به جای اینکه از مکمل‌ استفاده کنید ذخیره‌ی شیر خودتان را بیشتر کنید.

۲. قدری بخوابید.

خیلی از متخصصین اطفال پیشنهاد می‌کنند از ۱۲ماهگی دیگر در طول شب به نوزادانتان شیر ندهید چون ممکن است خوابشان را مختل کند. این موضوع که به کودکتان آموزش بدهید بدون اینکه شیر بخورد به خواب برود می‌تواند چالش مهمی در زندگی شما باشد.

۳. خودتان را برای مقابله با فرزندتان و راهنمایی کردن او آماده کنید.

به خاطر داشته باشید به محض اینکه نوزاد تازه به دنیا آمده‌ی شما کمی بزرگتر ‌شود و شروع به اکتشاف اطرافش می‌کند، اگر همیشه به او «نه» بگویید، این کلمه تاثیر و قدرت خودش را از دست می‌دهد. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نه گفن زیاد، به دلیل محدود کردن ذهن کودکتان، باعث کاهش IQ می‌شود. به جای این کار خودتان را از قبل آماده کنید و همیشه دو قدم از فرزندتان جلوتر باشید تا بتوانید او را به درستی راهنمایی کنید.

۴. غذا دادن با قاشق را به حداقل برسانید.

هرچه کمتر با قاشق به کودکتان غذا بدهید، بهتر است. می‌خواهید از اینکه به زور قاشق را داخل دهان فرزنداندتان فرو کنید و از کشمکش‌های پیرامون غذا خوردن اجتناب کنید؟ برای این کار، همانطور که بیشتر متخصصین اطفال برای جلوگیری از آلرژی پیشنها می‌کنند، غذای جامد را قبل از شش ماهگی شروع نکنید. در این سن بیشتر نوزادان علاقه دارند غذاهای نرم مانند لوبیای پخته شده، هویج، و سیب‌زمینی ریز شده را از بشقاب شما بردارند. در شروع ممکن است نیاز باشد حبوبات را با قاشق به کودکتان بدهید اما به محض اینکه او تلاش کرد قاشق را خودش به دست بگیرد، بهتر است بگذارید خودش غذا بخورد. ممکن است روند خیلی تمیزی نباشد اما به اندازه‌ی اختلالات غذایی در سن پانزده سالگی کثیف نخواهد بود. 

۵. اگر کار می‌کنید مطمئن شوید که ارتباطتان با کودکتان قطع نمی‌شود.

نوزاد انسان تا وقتی که احساس نکند با مادر و پدرش رابطه‌ی درستی دارد، به خوبی رشد نمی‌کند. رشد مغزی آن‌ها هم به این موضوع وابسته است. این ارتباط از نوعی نیست که بتوانید آن را در زمان استراحتتان بسازید. اگر حتما باید کار کنید، ساعات کاری و رفت و آمدهایتان را به حداقل برسانید. تا جایی که می‌توانید سعی کنید زمان بیداری کودکتان در کنارش حضور داشته باشید. و هر چیز دیگری را که زمان شما را درگیر می‌کند رد کنید.

۶. اگر با کودکتان در خانه می‌مانید، مطمئن شوید از جامعه دور نمی‌شوید.

انسان‌ها در گروه‌های اجتماعی رشد می‌کنند. کودک شما به شما نیاز دارد اما این موضوع به این معنی نیست که او از بیرون رفتن و برقراری ارتباط با جهان لذت نمی‌برد. در گروه‌های بازی کودک شرکت کنید، وقتی برای دیدار با دوستانتان بیرون می‌روید کودکتان را هم با خودتان ببرید و مطمئن باشید که مدتی هم برای خودتان زمانی می‌گذارید.

۷. از فرزندتان، همسرتان و از خودتان لذت ببرید.

به زودی قبل از آنکه متوجه باشید کودکتان به مدرسه خواهد رفت و تنها چیزی که از این زمان ارزشمند برای شما می‌ماند، خاطراتی است که در حال حاضر می‌سازید. تمام چیزی که ما همیشه داشته‌ایم زمان حال است. از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

مطالب این بخش

— تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به موسسه آتمان است —

به فهرست انتظار بپیوندید زمانی که محصول موجود شد به شما اطلاع خواهیم داد. لطفا آدرس ایمیل و تعداد موردنظر خود را وارد کنید.