آماده کردن فرزندتان برای زمانی که برای زایمان از او جدا می‌شوید

اگر باردار هستید و یک یا چند فرزند دیگر هم دارید، به برنامه‌ریزی‌های شما برای زایمان یک لایه‌ی پیچیده هم  اضافه‌ می شود. خیلی از خانم‌ها نگران جدایی از فرزندشان هنگام زایمان نوزاد جدید هستند. این موضوع که اتاق زایمان هم از نظر زمان غیرقابل پیشبینی است هم، شرایط را برای مادرها سخت‌تر می‌کند.

 معمولا این امکان وجود دارد که فرزند شما در این مدت در کنار پدرش بماند تا اینکه بخواهید او را به یکی از دوستان یا فامیل‌ها بسپارید. اما در عین حال می‌دانیم که زایمان برای خانم‌ها همراه با حمایت کسی که دوستشان دارد راحتتر است در نتیجه معمولا پارتنر او در آن زمان در اتاق زایمان حضور دارد و فرزند بزرگتر برای نگهداری به فرد دیگری سپرده می‌شود.

شما چطور می‌توانید فرزند بزرگترتان را که در سنین نوپایی یا مهدکودک است، برای جدایی از مادر یا گاها حتی جدایی از خانه آماده کنید؟ 

۱. رابطه‌تان را با فرزندتان از همین الان قوی کنید.

کودک شما زمان سختی را در نبود شما سپری خواهد کرد. اما یک رابطه‌ی نزدیک با شما پایه‌ای قوی برای او و شما ایجاد می‌کند تا قادر باشد زودتر بهبود پیدا کند.

۲. هرچه زودتر فردی که قرار است در این مدت از کودکتان نگه‌داری کند را انتخاب کنید و شروع کنید به او یاد بدهید چطور از کودکتان نگه‌داری کند.

به دفعات کودکتان را برای زمان‌های کوتاه و بلند با این فرد تنها بگذارید. بعد از چند ماه برنامه‌ریزی کنید تا کودکتان در کنار این فرد برای مدت کوتاهی بخوابد تا بتواند به راحتی در کنار او به خواب برود. زمانی که کودک شما خواب روزانه را به خوبی در کنار فرد مورد نظر تجربه کرد برنامه‌ای ترتیب دهید تا یک شب در کنار آن فرد بماند – اما برای این کار به او فشار نیاورید. اگر کودک شما هنوز برای این کار آماده نیست ارزش ریسک کردن را ندارد. اگر در هنگام زایمان شما نیاز شد که کودکتان شب را در خانه‌ی فرد دیگری بماند مجبورید این کار را انجام دهید وچاره‌ای جز این ندارید، اما آن شب باید تنها شبی باشد که این اتفاق می‌افتد مگر اینکه کودکتان کاملا با خوابیدن کنار فرد مورد نظر راحت باشد.  

۳. سعی نکنید با به طور مداوم تنها گذاشتن کودکتان در کنار دیگران او را به جدایی از خودتان عادت بدهید.

این کار بیشتر به او آسیب می‌زند و او را بدخلق می‌کند. هدف این نیست که کودکتان را به جدایی از شما و بودن در کنار افراد مختلف عادت بدهید. این کار باعث ایجاد دلبستگی‌های ناایمن می‌شود. هدف این است که تلاش کنید تا کودکتان با فرد مطمئنی که انتخاب کرده‌اید رابطه‌ی خوبی برقرار کند تا آن فرد قادر باشد در نبود شما او را آرام کند. تنها چیزی که می‌تواند به او کمک کند با نبود شما کنار بیاید این است که در کنار فردی باشد که به او اعتماد دارد.

۴. نکته مهم در انتخاب فردی که قرار است از فرزند شما نگه‌داری کند این است که به او کمک کنید یاد بگیرد چطور کودکتان را آرام کند.

گریه کودک شما طبیعی است. چیزی که اهمیت دارد این است که فردی در کنارش حضور داشته باشد که وقتی گریه می‌کند قادر به آرام کردن او باشد و او را در حال گریه رها نکند تا خودش خوابش ببرد. اگر کودکان فردی را داشته باشند که با آن‌ها همدلی کند و به او عشق بدهد می‌توانند از پس همه نوع شرایطی بربیایند.

۵. برای شروع سعی کنید با گفتگو با کودکتان او را برای این شرایط آماده کنید.

برای آماده کردن فرزندتان با صحبت کردن در مورد اینکه قرار است شما به بیمارستان بروید تا نوزاد جدید را به دنیا بیاورید و او هم در این مدت به (خانه‌ی همسایه، مادربزرگ، … ) خواهد رفت، اما شما به زودی برای برگرداندن او به خانه به دنبالش می‌روید شروع کنید. حتما باید اشاره کنید که شما «همیشه» پیش او برمی‌گردید. برای این موضوع برای خودتان یک شعار تعیین کنید مانند این که «مامان دوستت داره و همیشه میاد و پیشت میمونه»

۶. برای کودکتان یک کتابچه درست کنید.

از آنجایی‌که جدایی از شما هنگامی که برای زایمان نوزاد جدید می‌روید این نوید را به کودکتان می‌دهد که زمان آمدن خواهر یا برادر جدید فرا رسیده است، ممکن است ایده‌ی خوبی باشد که کتابچه‌ای  مخصوص زمان بارداری و جدایی درست کنید. برای این که بتوانید دفترچه مخصوص خودتان را درست کنید الگویی را برای شما آماده کرده‌ایم، می‌توانید روی این لینک کلیک کنید، سپس داستان را به شیوه‌ی شخصی خودتان بنویسید و تصاویری که خودتان دوست دارید را در آن قرار دهید: لنک دانلود

احتمالا وقتی دفترچه را درست می‌کنید کودکتان کلمات زیادی بلد نیست اما بیشتر از آنچه شما تصور می‌کنید متوجه می‌شود. خواندن کتابی که شما مخصوص او آماده کرده‌اید هم به او کمک می‌کند تا موضوع را بهتر متوجه شود.

۷. با دادن یک عروسک پارچه‌ای یا وسیله‌ای آرامش‌بخش مانند یکی از لباس‌های خودتان به کودکتان کمک کنید تا در نبود شما احساس آرامش کنند.

ترجیحا این شئ بوی شما را بدهد. هیچ چیزی، هیچ‌گاه، جای فردی را برای انسان پر نمی‌کند اما کودکان می‌توانند با شیئی که برایشان یادآورد والدینشان و احساس امنیت است، راحتتر آرام شوند. این شئ را به فردی که در نبود شما از کودکتان نگهداری می‌کند بدهید تا زمانی که فرزندتان احساس دلتنگی کرد از آن استفاده کند.

۸. مثبت‌اندیش باشید و به کودکتان اعتماد کنید.

هرچقدر هم که شما تلاش کنید این شرایط برای کودکتان سخت خواهد بود و او آنقدر گریه خواهد کرد تا در بغل فردی که از او مراقبت می‌کند به خواب برود. عشق و توجه شما قبل و بعد از این مدت است که به او کمک می‌کند این چالش را در زندگیش مدیریت کند و بهبود یابد.

بردن کودک به بیمارستانبسیاری از والدینی که بعد از مدت‌ها منتظر این اتفاق هیجان‌انگیز در زندگیشان هستند از اینکه کودک بزرگترشان هم در این لحظه‌ی فوق‌العاده در کنارشان باشد، هیجان‌زده می‌شوند. با توجه به غیرقابل پیشبینی بودن فرایند زایمان، اگر این تصمیم را گرفته‌اید خوب است طوری برنامه‌ریزی کنید تا یک نفر از آشنایانتان – شخصی که کودکتان رابطه نزدیکی با او دارد –  در کنار شما حضور داشته باشد تا اگر مشکلی در زایمان بوجود آمد یا حوصله کودکتان سر رفت او را از آن محیط خارج کند.

اگر تصمیم گرفتید که این روند را طی کنید حتما اطمینان حاصل کنید که فرزندتان را به اندازه‌ی کافی برای این کار آماده کرده‌اید.

  • تعداد زیادی کتاب در مورد به دنیا آمدن نوزاد جدید برای کودکتان بخوانید.
  • با کودکتان ویدیوهایی مناسب سن او در این مورد تماشا کنید. و به واکنش او هنگام دیدن ویدیوها دقت کنید تا متوجه شوید که آیا برای حضور در صحنه‌ی واقعی زایمان آمادگی دارد یا خیر.
  • بگذارید کودکتان به شما کمک کند تا وسیله‌ی سنگین بزرگی را در اتاق جابجا کنید. هنگام این کار اشاره کنید که داد زدن، زور زدن و عرق کردن به شما کمک می‌کند تا این کار سخت را راحتتر انجام دهید و زایمان حتی از این کار هم سختتر است.
  • با جزئیات به کودکتان توضیح دهید که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. مهم است که کودکتان بداند انتظار دیدن چه چیزهایی را در اتاق زایمان داشته باشد. که شامل بریدن بند ناف هم می‌شود. برای او توضیح دهید که بریدن بند ناف باعث خونریزی می‌شود اما این کار به نوزاد آسیبی نمی‌رساند.
  • کودکتان را برای اینکه نوزاد ممکن است چه شکلی باشد آماده کنید. معمولا نوزادان تازه به دنیا آماده قرمز و با پوستی چروکیده هستند.

مطالب این بخش

— تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به موسسه آتمان است —

به فهرست انتظار بپیوندید زمانی که محصول موجود شد به شما اطلاع خواهیم داد. لطفا آدرس ایمیل و تعداد موردنظر خود را وارد کنید.