راهکارهایی برای شیر دادن به نوزاد

پیش‌درآمدی به هر آن چه نیاز دارید درباره‌ی شیر دادن به نوزاد، پیش از شروع این کار بدانید:

قبل از آنکه متوجه شوید کاملا با شیر دادن به نوزادتان خو گرفته‌اید – و وارد چرخه‌ی رقص مادر و فرزند شده‌اید که بهترین شروع زندگی را برای انسان‌ها رقم می‌زند.

وقتی نوزاد هاله‌ی دور سینه‌ی شما را با دهانش می‌گیرد گفته می‌شود نوزاد سینه شما را گرفته است. گرفتن درست سینه توسط نوزاد این اطمینان را به شما می‌دهد که نوزادتان بدون اینکه به نوک سینه‌ی شما آسیبی برساند، مقدار شیر کافی را دریافت می‌کند. با طی کردن مراحل زیر به خودتان و نوزادتان کمک کنید تا به درستی سینه‌ی شما را بگیرد:

۱. قبل از هر چیز، راحت باشید.

این موضوع در ساعات اولیه تولد نوزاد به معنی صاف نشستن روی تخت است. سعی کنید صاف روی تخت بنشینید و از پشتتان با بالشت محافظت کنید، و مقدار بیشتری بالشت اطرافتان بگذارید تا از بازو، گردن و زانوهایتان محافظت کند. بعد از مدتی مکان‌های دیگری هم پیدا خواهید کرد که برای شیر دادن در آن احساس راحتی کنید. مانند مبل یا صندلی‌های راحتی. درنهایت، شما قادر خواهید بود هرجایی به کودکتان شیر بدهید.

۲. سر نوزادتان را روی شیب یکی از بازوهایتان بگذارید و با ساعد و دستتان از باسن و پشت او محافظت کنید.

نوزاد باید به پهلو خوابیده باشد. انتظار نداشته باشید او را به پشت بخوابانید و کودک برای شیر خوردن سرش را به سمت شما بچرخاند. چون این موقعیت مناسب و راحتی برای نوزاد نیست.

۳. با دست آزادتان، سینه را طوری بگیرید که شستتان بالای سینه قرار داشته باشد و با نوک سینه لب و گونه‌ی نوزادتان را قلقلک بدهید.

با این کار اگر نوزادتان گرسنه باشد، دهانش را باز می‌کند و سعی می‌کند سینه‌ی شما را با دهانش بگیرد. خیلی مهم است که دهان فرزندتان به اندازه‌ی کافی باز باشد، چون نه تنها نوک سینه بلکه قسمت عمده‌ی هاله‌ی سینه هم باید در هان کودک قرار بگیرد. حالت درست شیر دادن به این صورت است، چون زبان کودک هاله‌ی سینه را تحریک می‌کند و باعث می‌شود تا مجاری شیری، شیر را به بیرون ترشح کنند. اگر تمام هاله‌ی سینه در دهان نوزاد قرار نگیرد، مجاری شیری به اندازه‌ی کافی محرک دریافت نمی‌کنند تا مقدار زیادی شیر را به بیرون ترشح کنند. به علاوه اگر فشار مکیدن تماما، روی هاله‌ی سینه نباشد، شما دچار درد نوک سینه خواهید شد.

۴. وقتی دهان نوزادتان به اندازه باز شد، او را به سینه‌تان بچسبانید.

(به سمت نوزادتان خم نشوید) و مطمئن شوید که بیشتر هاله‌ی سینه در داخل دهان او قرار گرفته است. اگر نوزاد در موقعیت درست قرار داشته باشد، شما باید بتوانید مقداری از زبان او را که بین سینه شما و لب پایینش قرار دارد ببینید. اگر کودکتان در موقعیت درست قرار نداشت، انگشت اشاره‌تان را با ملایمت بین سینه و گوشه لب نوزادتان قرار دهید تا اتصال سینه و لب او را از بین ببرید و نوک سینه‌تان را از دهانش بیرون بکشید. سپس دوباره سعی کنید. دفعات اولی که به نوزادتان شیر می‌دهید ممکن است مجبور شوید چند بار تلاش کنید. 

۵. مدت کوتاهی بعد از اینکه نوزادتان درست سینه‌ی شما را گرفت، رفلکس پایین آمدن شیر را حس خواهید کرد.

در این زمان شما باید فک کودکتان را ببینید که بالا و پایین می‌رود و عمل بلع را انجام می‌دهد. اگر کودک شما در موقعیت درست قرار گرفته باشد، شما نباید دردی در نوک سینه‌تان احساس کنید. حداقل ۱۰ تا ۱۵دقیقه در یک سمت بدنتان به کودکتان شیر دهید، سپس او را به سمت سینه‌ی دیگر بچرخانید و بگذارید تا وقتی به خواب می‌رود شیر بخورد. وقتی سینه از دهان کودک بیرون افتاد شیر خوردن او تمام شده است.

۶. وقتی شیر خوردن کودک تمام شد یا هنگامی که می‌خواهید سینه‌ها را عوض کنید، آروغ نوزاد را بگیرید.

بلندش کنید، سرش را روی شانه‌تان بگذارید و به آرامی به پشتش ضربه بزنید. همچنین می‌توانید او را بنشانید و با دستانتان از سرش محافظت کنید یا او را روی شکم روی پاهایتان بخوابانید. ممکن است نوزاد با آروغ، مقداری شیر هم به بیرون بریزد که عادی است. بیشتر نوزادانی که از سینه شیر می‌خورند نیازی به آروغ زدن ندارند، اما بعضی‌ها هم به این کار نیاز دارند. خیلی زود متوجه می‌شوید نوزاد شما در کدام دسته قرار می‌گیرد.

مطالب این بخش

— تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به موسسه آتمان است —

به فهرست انتظار بپیوندید زمانی که محصول موجود شد به شما اطلاع خواهیم داد. لطفا آدرس ایمیل و تعداد موردنظر خود را وارد کنید.